onsdag 10. juli 2013

Creation Museum, 2800 Bullittsburg Church Rd. Petersburg, KY 41080

Og nå, noe litt seriøst.

Jeg vil først beklage overfor vårt kanskje halve snes med lesere som nå gledet seg til litt tøys og tull fra Amerika.

Vi var nemlig på Creation Museum i Kentucky, ett museum med det formål om å bevise at en ordrett tolkning av bibelen kan være korrekt ved bruk av vitenskapelige beviser og fakta. Noen temaer som ble berørt i museet var: At hele universet ble skapt på seks dager, for 6000 år siden. At en nasjon vil gå dukken i umoral og kriminalitet uten kristendommen. At menneskene levde side om side med dinosaurene. (Visstnok hadde Noa med seg dinosaurer om bord i Arken under syndefloden. De som overlevde ble senere jaktet til utryddelse og er nå kjent gjennom legender som drager.)

Så, mye flott å se og lære!

For en vantro ateist som meg med en interesse for vitenskap, så er det jo lett å le litt av den slags påstander. Men det som plager meg mest etter besøket, er ikke det at de hevder at eksempelvis jorden ble skapt for 6000 år siden. Det kan man godt tro, hvis man nå skulle være slik anlagt at man tror på en allmektig gud, som ved å være allmektig strengt kan gjøre alt han vil. Teknisk sett hvis det finnes en allmektig gud, så kunne jo han ha skapt alt for seks tusen år siden, forrige torsdag, i går eller etter at jeg begynte å skrive denne teksten!

Det som plager meg er fremgangsmåten kreasjonistene bruker. Ett eksempel er hvordan de forklarer at det er kull i bakken. Kull bruker jo skikkelig lang tid på å bli dannet, så det er jo ett problem hvis jorden kun er seks tusen år gammel. Istedenfor å forklare det med enkel Deus Ex Machina «gud lagde kullet» (som jo burde være enkle saker for en gud som kan lage alt), så må de på død og liv lage en våsete pseudovitenskapelig forklaring på hvordan kullet havnet der.

Det som da er sørgelig er jo hvilken innvirkning dette kan ha på de besøkende. Dette er jo et familiemuseum. Jeg tror i utgangspunktet at den voksne generasjonen som kommer på uironisk besøk er umulige å få snudd, men når deres barn i alderssegmentet seks til tretten år blir bombardert med fancy kybernetiske dinosaurer og rene skrekk-kabinetter over fremtidens umoral uten kristendommen, i dette, ifølge wikipedia, 27 millioner dollar museumet. Man lurer jo litt på hvordan disse barna er i naturfagstimen, når de blir vist med slike virkemidler at det bare er å ignorere den gjeldende vitenskapelige konsensus og finne på en søkt hypotese isteden.


Da har jeg fått rabulert for denne gang, andre har skrevet både lengre og bedre.


Nei Mr. Ken Ham, jeg koste meg ikke.

Bonusgif!



4 kommentarer:

  1. Jeg hadde gledet meg til tull og tøys :-(

    SvarSlett
  2. Haha. Fint at du lærer noe nytt Sivert, og får rusket litt opp i børnelærdommen og indoktrineringen fra dine troløse foreldre. Hilsen til deg og dere alle fra mamma:-)

    SvarSlett
  3. Alle vet at kull ble plantet av forbipasserende romskip fra Eroticon VI.

    SvarSlett